Efektivita každého týmu je určena způsobem, jakým členové týmu spolupracují. To ovlivňují specifické osobnostní rysy a hodnoty každého člena týmu, které přispívají k celkové efektivitě a charakteru týmu.
OSOBNOST A TÝM
Kromě tvrdých (měřitelných) znalostí, zkušeností a praktických dovedností hraje ve vztahu k přínosu pro pracovní tým velkou úlohu osobnost člověka. To, jaké máme osobnostní charakteristiky, ovlivňuje to, jací budeme týmoví hráči, jak dokážeme naplnit naše role v týmu a jak nás bude naše práce naplňovat.
Introvertní typ osobnosti zaměřený na detaily bude těžko skvělým obchodníkem, ale například výborným procesním analytikem. Z těchto důvodů je důležité při práci s týmem zohlednit vliv těchto skutečností na efektivní fungování týmu.
HODNOCENÍ TÝMU
Abychom zjistili efektivitu týmu, je potřeba se zaměřit na to:
1) jaký je úkol týmu;
2) jaké má tým silné stránky;
3) kde jsou jeho slabiny;
… a to jak na úrovni týmu jako celku, tak na úrovni vnitřní dynamiky opírající se o individuální charakteristiky jednotlivých členů týmu a jejich vzájemnou synergii mezi sebou navzájem.
Komplexní pohled na tým a jeho fungování nám poskytují jak tvrdá (jasně definovaná), tak měkká data (vyjadřující názory a postoje lidí). Na základě meření TEAMsCOM je možné jasně říci, jak frekventovaně mezi sebou členové týmu komunikují a jaké komunikační kanály k tomu využívají.
Měkká data s využitím osobnostní typologie ve spolupráci s našimi experty z firmy Fullcoaching.cz nám zase umožňují vysvětlit tyto jevy, proč se dějí, kde lze nalézt možné příčiny a jak je řešit. Osobnostní typy jednotlivých členů týmu nám mohou dát vodítka nejen k tomu, proč vztah jednoho člena týmu na určité pozici s jiným členem týmu nefunguje.
Výsledky vyplývající s tvrdých a měkkých dat je potřeba zasadit do kontextu konkrétní situace, úkolu a nároků, které jsou kladeny na pracovní výkon týmu a do kontextu celé firemní kultury.
PROČ TÝMOVÁ NEEFEKTIVITA VZNIKÁ?
- Týmová neefektivita může mít celou řádu příčin. Mezi ty nejčastější patří:
- V týmu se objevuje hluché místo člena týmu vůči ostatním, protože jeho pozice v týmu to nevyžaduje
- Nedostatečné zkušenosti při práci s týmem, v týmové koordinaci a předáváním informací
- Nastavený systém komunikace v týmu to neumožňuje
- Nezájem členů týmu o fungování týmu/organizace/společnosti
- Nízká motivace členů týmu
- Konfliktní osobní vztahy mezi členy týmu
- Nevyvážený tým z pohledu typů osobnosti
- Změna interních procesů týmu
- Příchod či odchod členů týmu
- Změna personálního obsazení pozic
- Nedomyšlené sestavení týmu
- Transformace týmu/společnosti
- atd.
PŘÍKLAD Z PRAXE
V celkovém pohledu se tým jevil jako komunikačně fungující jednotka využívající všech komunikačních kanálu. Při detailnějším pohledu TEAMsCOM měření se ukázalo, že někteří členové využívají jako komunikační kanál výhradně emailovou komunikaci, i když jejich pozice vyžaduje interaktivní způsob komunikace formou osobních setkání. Také se objevilo hluché spojení jednoho člena týmu, jehož nutně úzká spolupráce s jiným členem týmu nefungovala. Rizikem v této situaci je pomalejší tempo plnění úkolů, stres jednotlivých členů týmu a sklon k zametání problémů pod koberec za účelem vyhýbání se konfliktům, což se projevilo v tempu a způsobu dokončování interních týmových projektů.
Ukázalo se, že na místech v týmu, kde vázne komunikace, se vyskytují odlišné osobnostní typy jednotlivců. Tím nejvýraznějším byla v tomto případě z pohledu osobnostní typologie orientace na detail, systematičnost a plánování jednoho člena týmu versus orientace na celek, vysoké nasazení a zaměření na nové nápady druhého člena týmu. Druhý osobnostní typ je dominantní a ten první se nedokáže prosadit, i když nesouhlasí s postojem druhé strany.
CO S VÝSLEDKY
Veškeré výsledky zkoumající tým z pohledu komplexního celku a jednotlivých členů týmů je žádoucí doplnit workshopem se členy týmu a formou řízené diskuse jim pomoci pochopit, co se uvnitř jejich týmu děje a jak oni sami mohou přispět pro jeho fungování. Takto doplněné výsledky zkoumání a měření týmové dynamiky pomohou přenastavit komunikaci a komunikační systém v týmu, popř. doplnit členy týmu.
K čemu tedy měření TEAMsCOM:
Zhodnocení aktuálního a žádoucího stavu komunikace v týmu
Měření komunikační efektivity
Identifikace rozvojových míst v týmu
Analýza je vhodná pro:
- Týmy s komunikačními problémy
- Dlouhodobě spolupracující týmy
- Týmy potýkajícími se s konflikty
- Týmy se změnou struktury
Týmy pracující na svém rozvoji
Program obsahuje:
- Analýzu týmové komunikace za pomoci tvrdých dat
- Analýzu měkkých faktorů ovlivňující týmovou komunikaci, jejíž výstupem je konkrétní doporučení k rozvoji týmu
- Týmový workshop zakončený rozvojovým plánem
- Individuální konzultace s jednotlivými členy týmu
Pro koho je program určen:
- Vedoucí týmů
- Manažeri
- Konzultanti
- Týmoví kouči
- HR specialisté
- Školitelé
- Všechny ty, kteří pracují s týmy
Kdy tuto metodu využít:
Tým je nefunkční i přes jasné úkoly a role jeho členů
Nefunguje komunikace mezi jednotlivými členy týmu
Je potřeba zvýšit kvalitu odvedené práce týmu
Rozhodování a realizace nových projektů není v týmu efektivní
Tým prošel personálními změnami, nebo dostal nové vedení
Tým dobře funguje, ale rád by zapracoval na svém dalším rozvoji
Co program umí:
- Identifikuje příčinu nefunkční komunikace
- Zpětná vazba a zhodnocení fungování týmu jednotlivými členy týmu formou individuální konzultace a společného workshopu
- Poskytuje konkrétní podněty ke zlepšení týmové práce
- Vedoucím týmů poskytuje podklady k přijímání změn a rozhodnutí
- Umožňuje sledování změn v čase – metoda zobrazuje vývoj v daném týmu
Mgr. Hana Urbanová, Fullcoaching.cz