Co je a není koučink

Co je koučink

OTAZNK~1Koučování, koučink (z angl. coaching) nebo také koučing a český špatně kaučing je výborný nástroj pro rozvoj lidí a účinný pomocník při řešení náročných úkolů. Je to nástroj permanentních a velikých změň k dosahování náročných cílů a měřitelného zvyšování výkonu.

Jak název napovídá, koučování se zrodilo ve sportu. Kouč ale na rozdíl od kouče sportovního není ten, kdo nám řekne jakou strategii v dosahování svých cílů zvolit, ale jeho úkolem je v člověku najít potenciál, a ten mu pomoci co nejlépe využít a rozvíjet.
Často od lidí slyším, že kouč mi řekne, co mám dělat a pak si zkontroluje, že jsem to udělal. Tak na to zapomeňte!

Lidský potenciál je z velké části nevyužitý a k jeho využití už nám nestačí pouze dialog. Kouč umožňuje vystoupit z navyklých způsobů myšlení, nabízí souvislosti, kterých si koučovaný ještě nevšiml a pomáhá mu uvědomit si možnosti, které jej nenapadly. Pomáhá tam, kde je potřeba vytvářet nové pohledy, přicházet na nové možnosti jak věci dělat lépe a efektivněji.

Coach showing the right way to followKouč je koučovanému průvodcem a klade mu otázky tak, jak si je koučovaný sám nepokládá. Kouč vám pomůže v sobě najít to nejlepší řešení rychleji a efektivněji, než kdybyste nechali věci plynout, nebo si nechali od někoho poradit.
Kouč vás umí intenzivně podporovat ve vašem přemýšlení a hledání odpovědí. Klade silné otázky, které vás nutí do hloubky přemýšlet a nechává na vás, k čemu dojdete. Učí vás efektivní techniky vnitřní práce a ukazuje, jak využívat schopnosti, o kterých často ani netušíte, že je v sobě máte.

Cílem koučinku je prostřednictvím otázek najít potenciál člověka a možnosti jaké existují v jeho okolí a dále prostředky, nástroje a lidi, kteří mu mohou pomoci jeho cílů dosahovat. Koučování nastartuje změny především ve vás samotných, začnete více přemýšlet o svých cílech, hodnotách a kvalitě svého života.

Koučink pomáhá nastartovat proces myšlení, definovat cíle a efektivněji jich dosahovat. Jeho velkou výhodou je to, že umožňuje nalézt různé úhly pohledu na určitou situaci a pomáhá objevovat to, co bylo dříve opomíjeno, a nebo přicházet na nové možnosti řešení. Zkuste si představit kus ledovce. Naše chování představuje na ledovci ta část, která je vidět a je nad hladinou. Během koučování odkrýváme to, co vidět není a je pod hladinou (naše přesvědčení, postoje, pocity, myšlenky).

Jeden ze zakladatelů koučinku, Timothy Gallwey o koučování říká, že uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu maximalizovat jeho výkon tím, že odstraní vnitřní bariéry. John Whitmore (žák T. Gallwaye) k této bariéře dodává, že je univerzální, jen jí říkáme každý jinak – strach, obavy, malé sebevědomí, nízká sebedůvěra. V okamžiku kdy kouč odstraní vnitřní překážky, sníží se vliv překážek vnějších natolik, že se stanou zvládnutelnými.

Každý má na to dosáhnout svých cílů, ale důležité na koučinku je to, že vám k dosažení vašeho cíle konkrétní postup nenalajnuje, nevnutí a realizujete jej sami na základě vlastních kroků, na které si přijdete sami, nejvíce vám sedí a ve výsledku jsou tak daleko více efektivní než kroky, které by vám kdokoliv poradil.

Pro koučink se lidé rozhodují např. v případě významné změny, splnění významného cíle, zvládnutí mimořádného úkolu nebo uskutečnění důležité rozvojové potřeby ( zvládání stresu, umění řešit konflikty, komunikace, sebeovládání,sebedůvěra, motivace atd.), rovnováhy pracovního a soukromého života, fyzické kondice či zdraví a oblasti financí.

conenikoucinkCo koučink není

Koučink není poradenství
Radou by kouč nedocílil u klienta takové míry odpovědnosti, která by ho dovedla k úspěšnému cíli, protože nejlepší nápady pocházejí z našich vlastních hlav.

Koučink není terapie, která by se snažila analyzovat minulost
Koučink je zaměřen na pokrok vpřed, pomáhá nacházet řešení a podněcuje a podniká kroky k akci.

Koučink není konzultace
Konzultant činí kroky za vás, ale kouč vás podporuje k tomu, abyste ji dělali lépe

Koučink není mentorink
Mentor vám poskytne rady na základě své zkušenosti z určitého oboru. Kouč je naopak použitelný napříč obory

Koučink není styl řízení
Kouč vede klienta k zodpovědnosti vůči sobě a nikoli vůči kouči, na rozdíl od manažerského přístupu

Koučink není náprava
Koučink nelze komukoliv nařídit . Koučovaný chce sám něčeho dosáhnout, něco se naučit, nebo změnit

Pro koho je koučink?
Koučink je pro toho, kdo má touhu na něčem zapracovat, být schopen vnímat, zefektivnit, zlepšit, zrychlit, chápat, změnit, nebo třeba jen neví, co chce, nebo jak postupovat dál a bude s tím sám chtít něco udělat.

Pro koho koučink není?
Pro koho koučink zatím není je ten, kdo chce poradit nebo čeká, než se to vyřeší samo. Koučink by pro něj v tomto případě neměl smysl.

Proces koučování
První schůzka
Na první schůzce zjištuje kouč a klient to, zda spolu mohou a chtějí pracovat, zda si tzv. sednou. I proto je tato schůzka bezplatná. Účelem první schůzky je nastavit tzv. kontakt, tedy vzájemnou domluvu, která upravuje přání, požadavky a podmínky obou stran ke vzájemné spolupráci.

Klient a kouč společně nastavují:

  • konkrétní podobu průběhu spolupráce, tedy to, jak a kde se budou setkávat (osobní setkání, skype, telefon, email)
  • Délku sezení závisející na potřebách klienta, a to v různých variantách
  • Způsob spolupráce a cenu

panacek_lupaPřínosy koučinku

  • Jiné pohledy na řešení
  • Zdokonalení schopnosti učit se a nastartovat tvořivé myšlení
  • Lepší vztahy
  • zlepšení komunikačních dovedností
  • Naplnění našich cílů a jejich dosažení rychleji, než bysme si dovedli představit
  • Kouč je tu plně pro klienta, který mu věnuje pozornost, aby mu pomohl rozšiřovat schopnosti
  • nalézání nových výzev a snižuje své vnitřní konflikty
  • Inovativní myšlení, efektivní učení
  • zlepšování vztahů, zvýšení motivace, upevnění týmového ducha
  • Lepší práce s časem a prioritami

kouč Mgr. Hana Urbanová, Fullcoaching.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>